malinjo

Alla inlägg under oktober 2012

Av Malin Johansson - 29 oktober 2012 11:16

Men jag kan inte höra dessa låtar utan att fälla en tår eller två. Konstig jag vet!



Av Malin Johansson - 18 oktober 2012 08:44

Jag blir inte klok på det här med tillväxtperioder. När är de och hur funkar det egentligen? Blir inte klok på Lucas beteende. Han brukar vara som gladast på morgonen men morgonen började redan vid fyra med gny och gnäll, något som aldrig hänt förut. Gick sedan över till skrik vid sju efter att han bajsat ner hela pyjamasen och kissat ner badrumsgolvet (tack och lov för kakel, bara att spola av). Skrek under hela min frukost för att sedan tystna och somna på tre röda i babysittern. då är det smidigt att den går att fälla ner som en liten tältsäng. Och klockan är inte ens nio än! Undrar hur den här dagen ska sluta!?!

Tror i och för sig att när lucas inser att han har namnsdag så kommer han bli glad igen och be mig smaksätta mjölken med något riktigt smaskigt. Chokladmjölk någon?

Av Malin Johansson - 16 oktober 2012 08:12

Helskotta vilket väder det är ute, uscha! Sitter och väntar på att morgonens föreläsning ska börja. Lucas är parkerad i bärselen och har redan somnat. " jag har ju för sjuttsingen varit vaken i över två timmar!" ser man att han tänker strax före  ögonen går i hop... sötnöten.


Har upptäckt lite förändringar hos mig själv det senaste, tror det har med föregående krabat att göra...


Jag går konstant runt med salivblöta kläder. En liten fuktskada på axeln eller bröstpartiet är väl inte hela världen, tänker jag. Det är ju i alla fall inte kräks. Skulle jag byta kläder för varje gång Lucas dregglat ner mig hade jag stått utan kläder efter två dar...  Han är makalös till blöta ner, mitt lilla dreggelmonster.


Min spotify visar inte längre powertwalk som senaste spellista utan här går "Barnkammarvisor" varm dagarna i ända, vilket även resulterar i att jag får låtar som " jag är en liten undulat..." på hjärnan.


Större delen av dagen pratar jag med barnslig babyröst och jag får nästan slå mig själv på kinden för att inte prata likadant med Andreas när han kommer hem på dagarna.


Nej hörni, nu börjar snart föreläsningen, dags att bli lite alert!

Av Malin Johansson - 13 oktober 2012 06:59

När facebook ger tips på vad jag kanske gillar för sidor, vad grundar de det på egentligen?? Jag skulle väl inte påstå att jag ser något av "mig" i någon av sidorna de tipsar om...

Av Malin Johansson - 12 oktober 2012 19:36

Ikväll har vi haft traditionellt fredagsmys och har det väl egentligen fortfarande, men just nu är det inte så mysigt för Lucas har en skrikperiod...


I alla fall så åt vi tacos och jag var väldigt sugen på att göra egna tortillabröd. Man tröttnar lätt av att äta de där chipsen jämt och ständigt, jag vill också rulla in min mat! ;)

Hittade det här fantastiska receptet hos Hovkonditorn och jag tror att det passar utmärkt även som bröd till wraps och liknande! Dessutom var degen väldigt lätthanterlig, sånt är alltid trevligt för en glutenintolerant!


Tortilla ca 5-6 st
 
3 dl mjölmix
1 dl majsmjöl (inte maizena, se nedan)
1 tsk salt
50 g mjölkfritt margarin
1,5 dl varmt vatten (jag värmde i vattenkokaren)
 

Blanda mjöl, salt och margarin. Häll på det varma vattnet och blanda till en fast deg. Dela degen bitar, forma till bollar och kavla mycket tunt. Stek i en het, torr panna tills det blir bubblor på tortillan, vänd och stek ytterligare en stund.





Tycker absolut att ni ska ta en titt hos Hovkonditorn som jag länkat till där uppe,det finns mycket som lockar där vill jag lova! Där finns även bild på tortillasen, och mina såg likadana ut. Där har ni ursprungsreceptet, jag har ju ändrat för att passa min kost.


Jag har länge trott att majsmjöl och maizena är samma sak men det är en enorm skillnad där. Helt otroligt att jag gått ovetandes om detta så länge. Majsmjöl ser mer ut som ströbröd och används också som det. Jag använde Oldas och det funkade ju fint!


Av Malin Johansson - 11 oktober 2012 11:10

Häromdagen bakade jag och Lucas småkakor på morgonen för att ha något att doppa i kaffet. Jag är en sann och äkta småkaksjunkie och har därför alltid småkakor hemma. Undantaget första månaden med Lucas, så kunde jag inte fokusera på bak, eller för den delen ha så mycket tid utan Lucas vid bröstet...


Anyway, de här kakorna är supergoda och enkla, men som min kära mor påpekade, de är mer som skorpor. Så kalla de vad du vill, de är goda och smakar kardemumma. Jag försöker vara noga med att säga var ifrån jag får recepten jag skriver ut här, för jag tycker ändå att de ska ha lite cred som har gjort receptet. Men detta recept har jag faktiskt modifierat fram själv med hjälp av lite andra recept. Kan rekommendera att ta ett recept, använda måtten så man får de rätt och sedan experimentera fram eget från det. =)


 


Kardemummakakor/skorpor ca 60 st


Ingredienser

1 msk malen kardemumma

200 g smör (mjölkfritt)

1,5 dl strösocker

0,5 dl sirap

5-6 dl mjöl (glutenfri mix)

1 tsk bakpulver

0,5-1 tsk vaniljpulver


Gör så här

Smält smöret och häll i en skål, gärna i metall. Blanda sedan i socker, sirap och kardemumma och vaniljpulver.

Blanda ner mjöl och bakpulver tills du får en lätthanterlig deg.

Dela upp degen i fyra delar och rulla delarna till längder (som med bondkakor, för er som gjort dem).

Låt längderna stå kallt i 1-2 timmar.

Sätt ugnen på 175 grader. Skär varje längd i ca 0,5-1 cm stora bitar och lägg rundlarna på en plåt med bakplåtspapper.

Grädda i ca 15 min eller tills de har fått lite färg.


Rekommenderar...




Av Malin Johansson - 11 oktober 2012 10:44

Den här pajen bjöd jag mina föräldrar på igår. Den vann första pris i en äppeltävling i Matmagasinet. Vi tycktedenvar jättegod. Lite knäckig men samtidigt mosigt god inuti. Den här pajen gjordes gluten- och mjölkfri utan problem. Äggrfri var den redan från början. Jag har gjort några små ändringar pga att jag saknade vissa ingredienser...

Glöm inte att läsa igenom hela receptet innan du börjar baka!


Barbros Äppelpaj


3 dl vetemjöl (glutenfri mix, ex Finax)

100 g smör (mjölkfritt)

2 msk vatten


Fyllning

5 röda syrliga äpplen ( jag använde Aroma)

2 msk smör

2 msk råsocker ( jag använde vanligt strösocker)

1 tsk krossade kardemummakärnor (malen funkar också bra)

1 msk pressad citron


Toscasås

150 g sötmandel

150 g smör (mjölkfritt)

1,75 dl strösocker

3 msk vetemjöl (glutenfri mix)

1,5 msk vispgrädde (iMat)


Gör så här


Sätt ugnen på 200 grader.

Mixa ihop mjöl och smör i en matberedare. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg.

Tryck ut degen i en form med löstagbar kant, ca 24-26 cm i diameter. Ställt kallt i 30 min.


Skala, kärna ur och skär äpplena i bitar. Mjukstek i smör 3-4 min i kastrull.

Tillsätt råsocker, kardemumma, råsocker och citronsaft. Ställ åt sidan.


Skålla, skala och mal mandeln. ( jag valde att ha med skal och finhacka istället, gillar crunchet)

Smält smöret i en kastrull. Tillsätt socker och mjöl, därefter mandeln och grädden.

Ge blandningen ett uppkok. Ställ åt sidan.


Fördela äpplena i botten av pajformen. Täck äpplena med toscasmet och grädda pajen i nedre delen av ugnen ca 20-25 min. Servera pajen med glass, grädde eller vaniljsås.


Rekommenderar....

 

           




Av Malin Johansson - 10 oktober 2012 19:43

Nu har jag fått lite ordning här på bloggen! Vill gärna veta vad ni tycker om den nya "designen" om man nu kan kalla det  för det, är det jobbigt att läsa vissa typsnitt? var det bättre förut?


Jag har fått ordning i arkivet och nu kan man lättare komma åt gamla inlägg om man t ex vill ha tag på ett recept eller något sådär, eller kolla på någon film jag har lagt upp. Dessutom har jag plockat bort reklamen, jag hatar reklam i bloggar så nu är den väck!


Idag har jag haft mamma och pappa på besök. Lucas fick jättefina kläder som kom ända från London, och det åts god stek och en god äppelpaj jag testade på dem. Lägger ut receptet här senare, men bild kan ni glömma för pajen är väldigt mycket uppäten...


Ja nu är det i alla fall dags för Bonde söker fru snart, den där Bengt är ju för mysig!

Ovido - Quiz & Flashcards